Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Elektromos cigi vélemények, tesztek

2019. november 25. 09:13 - wasi

Akkumulátorok

images.jpgKomoly téma az akkumulátor, mert meghatározza a vaper életét és ennek megfelelően komoly irodalma is van. Ahogy elkezdtem a témába mind jobban elmélyülni, úgy jöttem rá, hogy egyre kevesebbet tudok róla. Nem is akarok hatalmas okfejtésekbe bele menni, inkább csak leírom azokat a tudás morzsákat amiket sikerült összeszednem, hátha ez segít egy magamfajta laikusnak a megfelelő akksi kiválasztásában.

Kezdetben azt gondoltam, minél nagyobb a kapacitás, annál több slukkot bír a készülék, annál jobb nekem és kész. Aztán kezdtem megérteni, hogy a szub ohm tartományban igen nagy terheléseket kapnak az akksik, de ebből még mindig csak annyi jött le, hogy hamarabb merül tőle a mod. Illetve 20 wattnál nem igen mentem feljebb napi használatban, ezért nem láttam indokoltnak, hogy beruházzak egy normális akksira.
Egyszer beszélgettünk erről tesómmal és mondtam, hogy én csak 20 watton használok, jó nekem az akármilyen akksi is. De ő megkérdezte, hogy kipróbáltam-e a 80 wattot 0.25 ohm-os tekeréssel. Mondom próbáltam, de csak 1-2-szer. Na és ha akkor az egyszer durrant volna az arcodba az akksi - kérdezte? Ekkor megfogant bennem valami és vettem 4 db LG HG2-es akkumulátort.

Meg is voltam velük elégedve, jól teljesítettek, kibírtak párban egy-egy napot, ami egy 0.5 ohm-os clapton dróttal, 20 watton akár 550 slukkot is jelent. Idővel kicsit belemélyedtem a drip-elésbe és annyira belejöttem hogy sikerült egy 0.17 ohm-os dual coil-al megsütni mind a 4 db HG2-es-t. Ezt különösebben nem részletezném, de nézzük meg mi is történhetett.

Előre szólok, nagyon leegyszerűsítve írok és nem biztos, hogy a következtetéseim helyesek.

Egy 18650-es akkumulátor (mert én csak 18650-ről fogok beszélni) legfőbb jellemzői: belső ellenállás, kapacitás és amper tűrés. A belső ellenállással különösebben nem foglalkozok, mert elég bonyolult téma. Itt és most annyi elég, hogy minél kisebb, annál jobb, ha pedig használat közben megnő, akkor az az akksi elhasználódását jelzi.

3 különböző akksim van, ezért ennek a 3 félének a példáján vezetem le az elméleteimet.

  1. Sony VTC5A: 2500 mAh kapacitás és 25-30 A áramtűrés
  2. LG HG2: 3000 mAh kapacitás és 20 A áramtűrés
  3. LG MJ1: 3500 mAh kapacitás és 10 A áramtűrés

Könnyen látható, hogy a kapacitás növelésével az áramtűrés csökken. Ez később még fontos lesz.

Laikusként azt gondoltam, hogy a kapacitás jelenti azt, hogy mennyi áramot tudunk kivenni belőle (vagyis minél nagyobb, annál tovább bírja), az áramtűrés pedig azt jelenti, hogy mekkora áramfelvételnél károsodik az akksi. Ez így igaz is, de elég sok dolog befolyásolja. A legfontosabb pl. az, hogy a terhelés, vagyis az áram felvétel hatással van a kapacitásra.

Az akkumulátoroknak általában megtalálható interneten a merítési karakterisztikája folyamatos terhelés és impulzus terhelés esetén. Ezek kb. így néznek ki folyamatos terhelésre:

vtc5a_cont.jpg VTC5A

hg2_cont.jpgHG2

mj1_cont.jpegMJ1

Mi is látszik ezekből 10 A terhelésen?

  • a 2500 mAh-s VTC5A-ból 2317 mAh vehető ki
  • a 3000 mAh-s HG2-ből kb. 2700 mAh
  • a 3500 mAh-s MJ1-ből pedig kb. 3000 mAh vehető ki.

Ha ezt százalékosítani akarjuk akkor 10 A terhelésen a VTC5A-ból a kapacitás 93%-a, a HG2-ből 90%-a, az MJ1-ből pedig a 86%-a vehető ki. Tehát jóval több a 3000 mAh, mint a 2317 mAh, vagyis az MJ1 a nyerő, de már sejthető, hogy a terhelés növelésével nem a legnagyobb kapacitású lesz a legjobb.

15 A terhelésen?

  • VTC5A: 2215 mAh =  89%
  • HG2: 2550 mAh = 85%
  • MJ1: 2530 mAh = 72 %

Arányaiban tovább nő a különbség a VTC5A javára, illetve kivehető kapacitásban a HG2 beéri az MJ1-et. Vagyis hiába nagyobb kapacitású az MJ1, 15 A terhelésen ugyan annyit lehet kivenni belőle, mint a HG2-ből.

20 A terhelésen?

  • VTC5A: 2250 mAh = 90%
  • HG2: 2550 mAh = 85%
  • MJ1: 650 mAh = 22% (!)

Ugye szépen látszik, hogy amíg a VTC5A és a HG2 konstans tartja a kapacitását, addig az MJ1 kiesik a versenyből. Tovább is lehet nézni a grafikont, nem véletlenül csak a VTC5A van 35 A-en is tesztelve.

Hasonlítsuk össze az impulzus terheléses eredményeket is.

vtc5a_pulse.jpg

VTC5A

mj1_pulse.jpeg

MJ1

Sajnos csak a VTC5A és az MJ1-nek találtam meg a tesztjét és azok között is csak a 30 A a közös pont, de látható, hogy a nagyobb ampertűrésűvel kb. 28 percig lehet üzemelni 30 A terhelés mellett, az MJ1 pedig 21 percig üzemeltethető (5 másodperc terhelés, 30 másodperc szünet). Ez arányaiban is jobb teljesítmény 25%-al a VTC javára, a gyakorlatban pedig 14-15 slukk pluszt jelent.

A lényeg tehát, hogy a nagy kapacitású akksik csak akkor jók, ha alacsony terheléssel használjuk, mondjuk 1 ohm-os tekeréssel 10 watton. Ahogy haladunk felfelé a terheléssel, úgy lesznek egyre jobbak számunkra a kisebb kapacitású, de nagy amper tűrésű akksik. A lehető legjobb az, ha minden féléből van és azt a megfelelő tankkal, a várható terhelés függvényében használjuk.

Nekem ez úgy működik, hogy az mtl tankokhoz, 0.8 ohm vagy az felett, 10 watt környékén az MJ1-est használom. A 0.4-0.8 ohm tartományban és 20-25 watt környékén a HG2-t; drippelés és egyéb őrültségekhez, 0.4 ohm alatt, dual coilokhoz, 50 watt felett pedig a VTC5A-t. Egyrészt - mint az remélem fenitekből kiderült,- így a legtöbb kivehető slukk, valamint így a legkisebb az esély arra, hogy rövid időn belül el kell köszönni szeretett akksinktól és egyik-másik ujjunktól.

Próbáltam egy tesztet csinálni, de az a baj, hogy a kis ellenállású tankokat nem mertem rátenni a kis amper tűrésű akksira, ezért nem tudom jól szemléltetni a dolgot. Az a gyakorlatban is megállja a helyét, hogy a kis áram felvétel a nagy kapacitású akksin működik jól és az is jól látható, hogy a nagy áramfelvétel a 10 A-es akksit hamarabb lemeríti, mint a VTC5A-t. Szóval ez ok, de egy másik jelenség is jelentkezik. Mégpedig az, hogy nagy amper felvételnél (tehát mondjuk egy 0.25 ohm-os tekerés 60 watton, két akksin) a 10 A-es akksi sokkal hamarabb merül le, mint várnám, vagyis még annyit se bír, mint a tesztekből valószínűsíteni lehet. Illetve azt tapasztaltam, hogy nem is lemerül, hanem a mod kikapcsol, mert "low battery"-t érzékel, de pár perc múlva megint enged 1-2 slukkot, aztán kikapcsol, aztán megint, stb. Tehát a feszültség ugrál.

Mi lehet emögött? Nézzük meg még egyszer a VTC5A impulzus grafikonját:

vtc5a_pulse.jpg

A fenti grafikonokból látható, hogy egy új akksit - mondjuk a VTC5A-t,- a 30 A terhelés a 4.2 volt-ról lehúzza kb. 3.57 volt-ig, aztán az vissza áll majdnem 4.2 volt-ig. Az impulzusok hatására az akksi merül, és ez a görbe fokozatosan süllyed, egészen addig, amíg a terhelés alatti feszültség esés el nem éri a mod beállított védelmi szintjét, ami nem engedi tovább meríteni az akksit. Ekkor kapcsol ki a mod és ezért van az, hogy a mod leírásában az van, hogy 2.9 voltig meríti az akksit, de amikor kivesszük és bele rakjuk a töltőbe, az 3.4 voltot mutat. Mert amikor mi kivettük, a feszültség már vissza kúszott 3.4 voltra, de amint terhelést kap, leesik 2.9 voltra és nem működik a mod.

Amikor az akksi már nem új, ez a görbe egyre meredekebben esik, vagyis egyre hamarabb húzza le a terhelés a feszültséget, míg nem eléri azt a szintet, hogy már csak 1200 mAh kapacitást vesz fel és terhelés hatására egyből leesik a feszültség, nem használható tovább. Ez igaz az erősen használt akksikra és a kis amper tűrésűekre is nagy terhelés hatására. Amelyik akksi 10 A-t bír maximum, az 30 A hatására egyből ejti a feszültséget és a mod kikapcsol. Hiába 3500 mAh, hiába amikor berakom a töltőbe kiírja, hogy 4.1 volt, nem fog tudni működni.

Fenti tudás birtokában már könnyű lesz megérteni, hogy nekünk vapereknek miért kell nagyon jó akksikat használnunk. Itt egy, az elemlámpások körében méltán népszerű akksi impulzus terhelés grafikonja:

ncr18650b.jpeg

NCR18650B

Ez egy Panasonic NCR18650B (van ICR, INR, IMR, NCR, stb. akksi, ezt most nem fejtem ki), ami nagy kapacitású, a folyamatos merítési karakterisztikája jó görbéjű, nem melegszik, stb., de mindezt csak 5 A-en tudja. Ecigibe nem jó, mert amint jól látszik, 30 A terheléssel az első slukknál leesik 2.5 voltra a feszültség és kikapcsol a mod. Hiába van feltöltve, hiába 3200 mAh, egyet se tudunk bele szívni a ciginkbe.

Ugye nem is bonyolult.

Lassan a végére érünk. Az akkumulátor a használattal fokozatosan megy tönkre. Újkorában minden akksit lemérek, általában tudják a megjelölt kapacitást, aztán ez 2-3 hónap után el kezd csökkenni.

20191005_071524.jpg

HG2

20191005_203427.jpg

VTC5A

Pl. a HG2-esek olyan 2300 mAh körül teljesítenek 2-3 hónaposan, de ekkor már használtak, a cellái kopnak, vékonyodnak, egyre kevésbé bírják az ampert. Ezt fokozni tudjuk a nagy áram felvétellel, vagyis egyre gyorsabban mennek tönkre. Esetemben valószínűleg ez történt, hogy egy már amúgy is beteges akksi kapott olyan 18-20 ampert és rohamosan égtek össze a cellák. Ezáltal, ha még volt is benne kapacitás, az amper tűrése megszűnt létezni, így kénytelen kelletlen, átcsoportosítottam őket a lámpákhoz használt dobozba.

Még egy érdekesség. Az egyik single mod-hoz a gyári dobozban küldtek egy akksit. Fú de örültem, milyen rendesek, hogy nem kell vennem, már használhatom is. De azért megnéztem mit is tud az akksi, ami egyébként egy Samsung 26F volt. Íme:

26f.png

5 A-en működik, még 10 A-en is egész jó. Aztán látjátok a 15 és 20 amperes merítést? Na ezért kell megnézni mindig, hogy milyen akksit használtok. Ez egy mecha mod-ban igen könnyen légneművé tud változni. Kerestem impulzus tesztet is, ezt találtam:

"Pulse-Current Test Results
No pulse tests were done since i cannot recommend this battery for aní style of vaping."

Még jó hogy ingyen volt.

A teszt eredményeket Mooch kolléga szolgáltatta, ezer köszönet áldásos munkájáért!

 

 

Címkék: akku mj1 18650 hg2 vtc5a
1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenaram.blog.hu/api/trackback/id/tr1015319100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

High voltage 2019.11.27. 11:04:28

Végre egy korrekt teszt, ami az áramfelvétel nagyságának függvényében is vizsgálja az akksikat, nem csak a kapacítást tartja szem előtt.
Ebből is látszik, hogy a kevesebb néha több.

Az vesse az első követ, akinek még nem fordult meg a felyében, hogy jó lesz a laptopból vagy fúróból bontott 18650.
Bevallom; én próbáltam.
Se kapacítás, se áramtűrés, se, se, se...
Nem utolsósorban VESZÉLYES!
Ne csináld!

Egyszer veszel pár minőségi akkumulátort és, ha nem stresszeled szét őket; minimum egy évig pöfékelhetsz gondtalanul.
Elektromos cigi vélemények, tesztek
süti beállítások módosítása